Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Tweedehandswagens kabbelen rustig verder in mei, nieuwe wagens gaan verder op hun forse elan

Nieuws - 06/06/2023
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


De inschrijvingen van tweedehandse auto’s kabbelden in mei gezapig verder (+4,4 %, 57.807 exemplaren). Over de eerste vijf maanden zijn er nu bijna 10.000 occasies meer ingeschreven ten opzichte van vorig jaar maar wel 20.000 minder dan in 2021. Bij de nieuwe personenwagens blijft de positieve trend aanhouden: in mei stegen de inschrijvingen met maar liefst +42,5 % tot 41.358 eenheden. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voornamelijk voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt bleef in mei positief met 57.807 eenheden hetzij een stijging van +4,4 %, wat de teller voor dit jaar brengt op een totaal van 281.442 eenheden. Dat zijn er gecumuleerd over de twee vijf maanden bijna 10.000 meer dan vorig jaar, maar wel een achterstand van 20.000 stuks ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2021. Er is nu meer instroom van recente wagens op de tweedehandsmarkt omdat er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, en de prijzen stabiliseren of dalen zelfs. We verwachten dat de tweedehandsmarkt in de komende maanden op een goed niveau zal blijven draaien omdat steeds meer consumenten zich heroriënteren naar een occasiewagen. De inschrijvingen van de nieuwe wagens anderzijds zetten hun positief verhaal verder en ook in mei zien we een sterk cijfer: 41.358 inschrijvingen hetzij een stijging van +42,5 % waardoor de markt over de eerste vijf maanden +32,5 % hoger ligt dan vorig jaar. Een dubbele bedenking hierbij: we liggen nog een eind achter op de pre-coronacijfers én het gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Deze cijfers geven dus geen getrouw beeld van het aantal recente bestellingen en in afwachting van ‘normale’ levertermijnen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van het aantal bestellingen. Bovendien leven we in een markt die wordt gedomineerd door de bedrijfswagens waardoor premium merken een bijzonder hoog marktaandeel halen. De consument van zijn kant haakt af en keert zich naar de occasiemarkt.”


Bron:  TRAXIO