Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Touring: vakantiebarometer 2024

Nieuws - 07/05/2024
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Het jaarlijkse vakantieonderzoek van Touring biedt een brede inkijk in onze vakantieplannen. Ook in 2024 mikt de Belg op meerdere vakanties per jaar. 78% wil op reis naar het buitenland, 33 % wil (daarnaast ook) in eigen land een vakantie doorbrengen. Corona blijkt iets uit een ver verleden te zijn en ook de oorlog in Oekraïne houdt weinig of geen mensen tegen om vakantieplannen te maken.
Het lijkt intussen een eeuwigheid geleden, maar de reissector zit qua aantal reizigers nog altijd niet op het niveau van voor de pandemie (2019). De cijfers gaan intussen al een tijdje de goede richting uit, maar lang niet overal. Azië – en met name China – hield zijn deuren lang op slot, waardoor de heropleving daar pas later op gang kwam. Toch zijn de sector en de meeste onderzoeksbureaus unaniem: dit jaar is het volledige herstel een feit.
Massaal naar het buitenland
Voor de gemiddelde Belg is de pandemie definitief iets uit een ver verleden. We reizen weer massaal naar het buitenland. In 2023 ging 81 % van de Belgen minstens één keer op vakantie buiten onze landsgrenzen; 33 % ging zelfs 3 keer of meer op vakantie naar het buitenland. Wat de bestemming van de hoofdvakantie betreft, blijft de Belg trouw aan eerdere keuzes. Frankrijk is nog altijd de favoriete buitenlandse bestemming, gevolgd door Spanje en Nederland.
Wat de bestemming van de hoofdvakantie betreft, blijft de Belg trouw aan eerdere keuzes. Frankrijk is nog altijd de favoriete buitenlandse bestemming, gevolgd door Spanje en Nederland.
Prijsbewust op vakantie
Alles wordt duurder, en dat is in de reissector niet anders. 53 % van de Belgen geeft aan dat de kostprijs van de vakantie de doorslag geeft bij de keuze van de bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte (46 %), bezienswaardigheden (44 %), de lokale natuur (39 %) en de nabijheid van de zee (33 %) een bepalende rol.
Vakantie zit in het familiebudget
Hoewel Belgen prijsbewust op vakantie gaan, is het voor 48 % van hen geen al te grote zorg. Het vakantiebudget maakt simpelweg deel uit van het familiebudget. Toch geeft 30 % aan dat op vakantie gaan een dure aangelegenheid is en dat het bedrag moeilijk bijeen gespaard kan worden.
Opvallend is dat 57 % van de Belgen ondanks de inflatie dit jaar niet meer wil spenderen aan de hoofdvakantie dan in 2023. 26 % denkt echter wél meer te zullen uitgeven voor hun vakantie dit jaar en 17 % heeft zich tot doel gesteld om dit jaar te besparen en minder uit te geven.
Gevraagd naar het budget dat gespendeerd wordt aan het logies van de hoofdvakantie, zegt 36 % maximaal 1000 EUR te voorzien. 26 % spendeert tussen de 1000 en 2000 EUR aan de overnachtingen, terwijl 26 % 2000 EUR en meer veil heeft voor de hoofdvakantie.
Let wel, niet alle Belgen gaan op vakantie in 2024. 12 % van de Belgen blijft thuis, om diverse redenen. Voor 41 % van hen is het gezinsbudget ontoereikend om elk jaar op vakantie te gaan en evenveel Belgen geven aan dit jaar andere kosten te hebben.
Zonder zorgen op vakantie
De grootste bekommernissen zijn ziek worden (37 %) en betrokken raken bij een ongeluk (33 %). Om toch onbekommerd op vakantie te kunnen gaan, neemt 55 % van de Belgen zijn toevlucht tot een of andere vorm van reisbijstand en/of medische bijstand; 43 % neemt een annulatieverzekering.
Hetzelfde onderzoek wijst uit dat 50 % niet over een annulatieverzekering beschikt en dat 38 % geen of slechts een beperkte reisbijstand heeft.

Bron:  Touring