Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



FSMA: opgelet voor online reclames voor spaarproducten met erg aanlokkelijk rendement

Nieuws - 14/06/2024
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Oplichters blijven de identiteit van gekende banken en andere financiële instellingen misbruiken. Zo proberen ze consumenten in de val te lokken. De FSMA waarschuwde sinds 2021 al meerdere keren voor dit fenomeen. Toch blijkt deze oplichtingspraktijk ook vandaag nog slachtoffers te maken.

De formule blijft dezelfde: slachtoffers worden telefonisch of per e-mail gecontacteerd, soms zonder dat ze hierom hebben gevraagd, soms nadat ze hun contactgegevens op een onlineformulier hebben ingevuld. Consumenten vinden die formulieren via sociale media, reclamecampagnes of gesponsorde advertenties.

De fraudeurs stellen de consumenten een spaarformule voor met een hogere interest dan op de markt en met kapitaalwaarborg. Maar het eindresultaat is altijd hetzelfde: de gedupeerden zien hun geld nooit terug.

De fraudeurs misleiden de consumenten door zonder toelating de naam van een gekende bank of financiële instelling te gebruiken. De FSMA ontving namelijk meldingen over oplichters die zich voorstelden als:

  • Axa Banque, via het e-mailadres eindigend op @axa-europe-patrimoine.com;
  • Banque Transatlantique, via e-mailadressen eindigend op @transatlantique-patrimoine.com;
  • Caixabank;
  • Deutsche Bank;
  • ING Bank, via het e-mailadres ing-lu@clients-info.com;
  • Trade Republic Bank, via de website https://web.app-traderepublic.com/ en e-mailadressen eindigend op @contact-republic.com, @gestion-republic.com en @traderepublic-inv.com;
  • Wise Europe, via de website https://acces.wtb-management.com/ en e-mailadressen eindigend op @wtb-privatemanagement.com, @wiseconformite.com en wise@europeeligibilite.com.

Mogelijk misbruiken oplichters ook de naam van andere financiële instellingen.

Oplichters gebruiken deze techniek ook om consumenten andere bankdiensten aan te bieden, vooral kredietaanbiedingen. De oplichting houdt in dat de consument kosten moet betalen die zogezegd verschuldigd zijn om het krediet te kunnen verkrijgen.


Bron:  FSMA