Ieder jaar kunnen duizenden Belgen, via een cafetariaplan van hun werkgever, zelf een deel van de verloning samenstellen. Hr-expert Acerta Consult brengt jaarlijks de meest populaire keuzes in kaart op basis van de cafetariaplannen van 11.000 werkende Belgen. Wat blijkt er? Nog steeds kiezen werknemers het vaakst voor een financieel extraatje. Enerzijds via pensioensparen - goed voor bijna 30% van de keuzes -, anderzijds via warranten (aandelenopties). Iets meer dan één op de tien opteert voor dat laatste voordeel. Onder de oudste werknemers is die keuze zelfs nog een stuk populairder (25%) dan bij de jongeren.
Keuze voor extra vakantie ging maal twee
Opvallend dit jaar is de keuze van werknemers voor meer vakantiedagen. Extra vakantie als extralegaal voordeel is goed voor een aandeel van 19,4% van alle keuzes gemaakt binnen een cafetariaplan. Dat is bijna een verdubbeling tegenover 2023. De jongsten én oudsten kiezen nog iets vaker voor extra vakantie dan de groep tussen 35 en 55 jaar.
Home office en multimedia iets minder populair
Nog een thuiswerk-effect op de cafetariaplannen de voorbije jaren: de opkomst van multimedia. De keuzes voor pc, laptop, gsm of scherm zijn dit jaar ietwat teruggevallen. Ze blijven niettemin een populair extralegaal voordeel, goed voor bijna een kwart (23,53%) van de keuzes.
Ook mobiliteitskeuzes binnen het cafetariaplan vallen wat terug. De auto wordt nog maar zelden gekozen, keuzes voor een fiets blijven ongeveer status quo.
Vanwaar komt het budget?
Dankzij het cafetariaplan kunnen werknemers hun loonpakket zelf optimaal laten aansluiten bij wat zij op dat moment het meest nodig hebben. Maar vanwaar komt het budget dat werknemers via het cafetariaplan volgens hun individuele noden en voorkeuren kunnen besteden? Er zijn verschillende loonelementen die je ter beschikking kan stellen om in te ruilen. De bonus wordt het vaakst ingeruild, gevolgd door de eindejaarspremie en het brutoloon. Men zien dat gradueel de bedrijfseigen anciënniteitsdagen, vakantie en thuiswerkbudget ook ingezet worden voor de ‘cafetaria-pot’, al blijft het een marginaal fenomeen.
Bron: Acerta