Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Coronacrisis: reizigers krijgen niet-gebruikte tegoedbon voor geannuleerde pakketreis terugbetaald

Nieuws - 10/04/2020
-
Auteur(s) 
Christine Van Geel


Reizigers die een pakketreis hadden geboekt die omwille van de uitbraak van het coronavirus geannuleerd werd, en van hun reisorganisator een tegoedbon kregen ter waarde van het betaalde bedrag, kunnen vragen dat hun reisorganisator hen deze tegoedbon terugbetaalt.
Deze terugbetaling geldt enkel voor tegoedbonnen die reizigers binnen de termijn van één jaar na uitgifte nog niet hebben besteed.
De reiziger moet zelf de terugbetaling vragen. De reisorganisator heeft 6 maanden de tijd voor de terugbetaling.
Dat staat in het ministerieel besluit van 3 april 2020 waarmee minister Muylle haar regeling over de terugbetaling van opgezegde pakketreizen afstemt op de Europese regels.
Dit nieuwe MB vult ook de voorwaarden aan waaraan de tegoedbon moet voldoen.
Huidige terugbetalingsregeling
Via haar besluit van 19 maart 2020 schortte minister van Economie, Nathalie Muylle, de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen gedurende 3 maanden op. Daarmee wil ze de impact van de coronacrisis op de reissector beperken én de belangen van de reiziger vrijwaren.
Reisorganisatoren kunnen daardoor van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020 de reizigers die bij hen een pakketreis hebben geboekt die omwille van de uitbraak van het coronavirus geannuleerd werd (ofwel door de reisorganisator, ofwel door de reiziger), een tegoedbon bezorgen ter waarde van het betaalde bedrag in plaats van hen dat bedrag te moeten terugbetalen.
Extra voorwaarden voor tegoedbon
Die tegoedbon moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
de tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds had betaald;
aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening wordt gebracht voor het afleveren van de tegoedbon;
de tegoedbon is minstens één jaar geldig;
de tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis;
de tegoedbon is een titel ten aanzien van de reisorganisator die hem heeft uitgegeven (nieuw!);
de reiziger besteedt de tegoedbon naar eigen keuze (nieuw!).
Minister Muylle voegde deze twee laatste voorwaarden toe via haar besluit van 3 april 2020.
De reizigers kunnen de tegoedbon die voldoet aan deze voorwaarden niet weigeren.
De reisorganisatoren houden permanent een bestand bij van alle afgeleverde tegoedbonnen, van hun waarde en van de titularis ervan.
De tegoedbonnen vallen onder de insolventiebescherming die de reisorganisator voorzien heeft.
In werking
Het MB van 3 april 2020 treedt in werking op 6 april 2020.
Het wijzigt het MB van 19 maart 2020 betreffende de terugbetaling van opgezegde pakketreizen.
Bron:Ministerieel besluit van 3 april 2020 tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 maart 2020 betreffende de terugbetaling van opgezegde pakketreizen, BS 6 april 2020.

Extra informatie:
- – Ministerieel besluit van 19 maart 2020 betreffende de terugbetaling van opgezegde pakketreizen, BS 20 maart 2020.
- – Koninklijk besluit van 29 mei 2018 betreffende de bescherming tegen insolventie bij de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, BS 11 juni 2018 (art. 3).
- – Wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, BS 1 december 2017 (art. 2, 3°)