Stressniveau ondernemers piekt: 1 op de 3 bang voor burn-out
Nieuws
- Sector
- 03/12/2024
Het zijn nog steeds zware tijden voor ondernemers in ons land. Om in kaart te brengen hoe het effectief gesteld is met hun mentaal welzijn, organiseerde hr-dienstengroep Liantis in samenwerking met MAS Research een bevraging bij 1087 Belgische zelfstandigen.
Het meest opvallende cijfer: 34,4 % is bang om tegen een burn-out aan te lopen. Ofwel 1 op de 3 ondernemers. Dit is beduidend meer dan in 2023. Toen ging het nog om 24,3 %.
“Wie de laatste weken en maanden de economische berichtgeving volgt, ziet duidelijk dat het er niet denderend oogt. We zien dat veel bedrijven het lastig krijgen met veel faillissementen tot gevolg. Dat blijkt ook uit de laatste cijfers van de Nationale Bank en Statbel. Dat zorgt voor zenuwachtigheid en een tekort aan perspectief bij ondernemers”, aldus Karel Van den Eynde, expert zelfstandig ondernemen bij Liantis. “Veel ondernemers hebben het de afgelopen jaren al moeilijk gehad en stellen zich luidop de vraag: wanneer houdt het nu eens op? Het einde van de tunnel komt maar niet in zicht. En dus is het logisch dat de emmer van veel zelfstandigen vol raakt.”
Opvallende cijfers
-
53 % van de ondernemers heeft regelmatig tot zo goed als altijd stress. Bij vrouwelijke ondernemers is dat zelfs 61,1 %.
-
53,4 % heeft regelmatig tot zo goed als altijd last van vermoeidheid.
-
38,7 % maakt zich dagelijks zorgen over de toekomst van het bedrijf.
Liantis vroeg de ondernemers die aangaven dat ze het afgelopen jaar last hadden van een of meer negatieve gevoelens zoals stress of vermoeidheid ook hoe dat volgens hen kwam.
Dit is de top 3 van oorzaken:
-
hoge belastingdruk;
-
combinatie werk-gezin;
-
te veel werk als ondernemer.
“Die cijfers liggen in lijn met de resultaten van dezelfde bevraging vorig jaar. We hadden gehoopt om een daling te zien, maar dat is dus allerminst het geval”, aldus Karel Van den Eynde. “Wat we ook wel zien in de bevraging: 46,4 % van de ondernemers zet actief in op de eigen work life balance. Ondernemers zijn zich dus vaak wel bewust van het probleem en proberen er iets aan te doen. We horen van de mensen zelf dat ze het beseffen maar dat de druk van het bedrijf, klanten, medewerkers, administratie …ervoor zorgt dat het in de praktijk toch niet altijd lukt om genoeg aandacht te besteden aan hun eigen mentaal welzijn.”
Bewustzijnscampagne
Om het belang van het mentaal welzijn voor ondernemers nog meer in de verf te zetten, lanceert Liantis een sensibiliseringscampagne op televisie en sociale media.
Bron: www.liantis.be