Ook tijdens de Corona-crisis garanderen we onze klantenservice
Wolters Kluwer volgt de ontwikkelingen
van COVID-19 op de voet.
We stellen alles in het werk om de gezondheid
en de veiligheid van onze werknemers,
hun families en onze klanten veilig te stellen
en dit zonder de dienstverlening aan onze klanten te onderbreken.

U kunt intussen onverminderd op ons blijven rekenen.
De meeste medewerkers kunnen thuis werken,
ook ons Customer Service Team.
U kan hen nog steeds tijdens de kantooruren,
elke werkdag tussen 8u30-12u30 en 13u30-16u30,
bereiken.


Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.




Coronacrisis: reizigers krijgen tegoedbon voor geannuleerde pakketreis

Nieuws - 23/03/2020
-
Auteur(s) 
Christine Van Geel


Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus raadt de FOD Buitenlandse Zaken sinds 14 maart 2020 alle reizen naar het buitenland af.
Naar aanleiding van deze uitzonderlijke omstandigheden nam minister van Economie, Nathalie Muylle, op 19 maart 2020 een besluit waarmee ze de impact op de reissector wil beperken én de belangen van de reiziger wil vrijwaren.
Dat besluit schort de verplichte terugbetaling van pakketreizen (georganiseerde reizen) gedurende 3 maanden op.
Reisorganisatoren kunnen daardoor van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020 de reizigers die bij hen een pakketreis hebben geboekt die omwille van de uitbraak van het coronavirus geannuleerd werd (ofwel door de reisorganisator, ofwel door de reiziger), een tegoedbon bezorgen ter waarde van het betaalde bedrag in plaats van hen dat bedrag te moeten terugbetalen.
Die tegoedbon moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
de tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds had betaald;
aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening wordt gebracht voor het afleveren van de tegoedbon;
de tegoedbon is minstens één jaar geldig;
de tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis.
De reizigers kunnen de tegoedbon die voldoet aan deze voorwaarden niet weigeren.
De reisorganisatoren houden permanent een bestand bij van alle afgeleverde tegoedbonnen, van hun waarde en van de titularis ervan.
De tegoedbonnen vallen onder de insolventiebescherming die de reisorganisator voorzien heeft.
In werking:
het MB van 19 maart 2020 treedt in werking op 20 maart 2020.
het treedt buiten werking op 20 juni 2020.
Bron:Ministerieel besluit van 19 maart 2020 betreffende de terugbetaling van opgezegde pakketreizen, BS 20 maart 2020.

Extra informatie:
- – Koninklijk besluit van 29 mei 2018 betreffende de bescherming tegen insolventie bij de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, BS 29 mei 2018 (art. 3).
- – Wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, BS 1 december 2017 (art. 2, 3°)