Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



FSMA lanceert videocampagne om het grote publiek te sensibiliseren voor onlinefraude

Nieuws - 14/06/2021

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) relaeset een aantal sensibiliserings- en preventiefilms over beleggings- en kredietfraude. Deze campagne is des te zinvoller omdat ze wordt uitgerold in tijden van coronacrisis en veralgemeend telewerk, waarin consumenten steeds vaker te maken krijgen met oplichtingspraktijken van frauduleuze actoren.

Bij twijfel of een aanbieding van financiële producten/diensten al dan niet frauduleus is, contacteren steeds meer consumenten de FSMA vooraleer ze hun geld investeren. In 2020 ontving de FSMA 1.555 fraudemeldingen, zo’n 50% meer dan in 2018. Met de ontwikkeling van video’s met getuigenissen en animatiefilms zet de FSMA een nieuwe stap in haar inspanningen om een nog breder publiek voor dergelijke fraudepraktijken te sensibiliseren. Dit initiatief sluit aan bij de digitale campagne "Ongelooflijk aanbod? Begin met een nee!" die zij in 2020 voerde.

Er zijn al drie animatiefilms beschikbaar op de FSMA-website. Hier krijgt de bezoeker antwoorden op:

  • Hoe herken en vermijd ik beleggings- en kredietfraude?
  • Wat zijn de belangrijkste mechanismen van dit soort fraude?
  • Hoe herken ik cloned firms?
  • Wat moet ik doen als ik het slachtoffer word van dergelijke fraude?
  • Hoe herken en vermijd ik fraude met cryptomunten?

In de komende maanden volgen nog meer films, zowel films met getuigenissen van slachtoffers van de thans meest courante fraudegebruiken als animatiefilms over vier specifieke fraudesoorten, nl. kredietfraude, fraudeleuze onlinehandelsplatformen, frauduleuze vermogensbeheeraanbiedingen en ‘boiler room’-fraude.


Bron:  FSMA, Persbericht 11 juni 2021: “De FSMA lanceert een videocampagne om het grote publiek te sensibiliseren voor onlinefraude”.