Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Baloise Insurance: gratis digitaal lespakket behoedt 14- tot 18-jarigen voor financiële denkfouten

Nieuws - 14/10/2021
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Nooit eerder sloegen zoveel jonge Belgen aan het beleggen in aandelen of cryptomunten terwijl tegelijkertijd phishing en andere financiële criminaliteit hoogtij vieren en digitale verzekeraars niet meer weg te denken zijn. Maar de financiële geletterdheid van jongeren kan beter, zo blijkt uit recente onderzoeken. Daarom wordt bij de nieuwe eindtermen, die onder voorbehoud in het derde middelbaar ingevoerd zijn op 1 september 2021, ook de nadruk gelegd op ‘economische en financiële competenties’ om jongeren beter vertrouwd te maken met geldzaken en hen de impact van financiële beslissingen beter te laten begrijpen..

Daarom startte de Baloise Leerstoel voor Financieel Welzijn van de Katholieke Universiteit Leuven eind 2020 een wetenschappelijk onderzoek rond precies die denkfouten en hoe ze te vermijden. Het resultaat is nu een hands-on digitaal lespakket voor 14- tot 18-jarigen, dat vanaf vandaag gratis beschikbaar is voor alle Vlaamse scholen (via www.feb.kuleuven.be/LEER).

De Baloise Leerstoel voor Financieel Welzijn van de KU Leuven gebruikte onderzoeksresultaten uit de gedragseconomie om jongeren bewust te maken van denkfouten rond geldzaken. De vertaling van wetenschappelijke inzichten uit de gedragseconomie in een digitaal en gratis lespakket is een primeur voor Vlaanderen. De onderzoekers bepaalden de beste leermethode door 814 tieners tussen 14 en 18 jaar in 42 Vlaamse middelbare scholen verschillende digitale leerpaden voor te schotelen.

Om de beste methode te bepalen, kregen 814 tieners, verdeeld over 42 Vlaamse middelbare scholen, willekeurig drie verschillende digitale leerpaden te verwerken. Het eerste leerpad behandelde de klassieke leerstof rond financiële educatie over pensioenen, verzekeringen en investeringen. Het tweede en derde leerpad gingen ook in op de onderschatting van financiële risico’s zoals het idee dat slechte financiële resultaten hen niet kunnen overkomen en op korte termijn voorkeuren zoals het idee om liever nu geld uit te geven in plaats van een buffer aan te leggen voor de toekomst. Naast de drie testgroepen werd als vergelijkingsbasis vooraf ook een groep leerlingen bevraagd die op dat ogenblik geen leerstof rond financiële educatie hadden gekregen.

In het kader van de Leerstoel organiseert KU Leuven op 22 oktober 2021 een studiedag over bewezen lesmethoden om economische en financiële competenties te verbeteren.
Meer informatie via https://feb.kuleuven.be/eme/events/2021.
Bron:  Baloise Insurance