De consultancybureaus Accenture en Benthurst & Co hebben in samenwerking met Feprabel, BVVM en FVF, opnieuw een nationale enquête gevoerd bij de verzekeringsmakelaars (Broker Survey 2021).
Een kleine greep uit de conclusies:
- De klant staat centraal! Het productaanbod en de concurrentiële tarieven voor de klant blijven de belangrijkste redenen om samen te werken met een verzekeringsmaatschappij;
- De consolidatietrend (fusies en overnames) tussen makelaarskantoren zet zich voort maar verhoogt niet;
- De verzekeringsmakelaar wordt fygitaal. Het menselijk contact blijft erg belangrijk maar ook de digitale kanalen en functionaliteiten zitten in de lift;
- De klant is het hoogste goed! Verzekeringsmakelaars willen zich concentreren op hun adviesrol en dicht bij de klanten staan;
- Duidelijke boodschap voor de verzekeringsmaatschappijen: de administratieve efficiëntie blijft het grootste knelpunt in de samenwerking met een verzekeringsmaatschappij;
- Verzekeringsmakelaars staan meer en meer open om beroep te doen op Insurtechs.
Het rapport is beschikbaar via deze link.
Bron: FVF, Accenture en Benthurst