Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Brocom: makelaars zijn marktleider en ook beste dienstverlener

Nieuws - 21/01/2022
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Volgens de studie van Assuralia hebben de verzekeringsmakelaars een marktaandeel van 52,1% (+1,8% ten opzichte van 2019). De exclusieve netwerken en bankverzekering hebben een marktaandeel van 27,4% (-2,2%) en de directe verzekering 20,5% (+0,4%).

Kelly Schamphelaere, woordvoerder van de Nederlandstalige verzekeringsmakelaars: “In deze moeilijke periode van corona hebben de verzekeringsmakelaars de nodige veerkracht getoond om zich aan te passen. Zowel fysiek als digitaal. Ze waren ook de ‘vertaler op het terrein’ van de vele versoepelingsmaatregelen, die de verzekeringsmaatschappijen genomen hebben naar de klanten en in het bijzonder naar zelfstandigen en bedrijven toe. Het is dan ook niet te verwonderen dat drie op de vier zelfstandigen beroep doen op een verzekeringsmakelaar voor hun verzekeringen. Ook in Leven – de groepsverzekeringen en tweedepijlerverzekeringen – winnen ze terrein ten opzichte van de directe spelers”.

De verzekeringsmakelaars blijven met 60,9% de belangrijkste distributievorm wat betreft de verkoop van Niet-leven. Bij particulieren is dit 52,1%, voor ondernemingen en zelfstandigen bedraagt het marktaandeel 72,4%.

Terwijl het marktaandeel in Niet-leven (schadeverzekeringen) lichtjes afneemt ten opzichte van 2019, groeien de makelaars fors in individueel leven. Van 42,6 % in 2019 naar 46,7% in 2020, waardoor ze marktleider worden gevolgd door de bankverzekering (van 46,7 % in 2019 naar 43,1% in 2020. Vooral in tak 23 groeide het incasso bij de makelaars met 13,7% in 2020. Bij de bankverzekering daalde het incasso met 5,4%

Kelly Schamphelaere: “We stellen inderdaad vast de vele makelaars zich steeds meer specialiseren in de vierde pijler of de beleggingsverzekeringen. Door de lange rentevoeten op het spaarboekje zoekt de consument naar alternatieven. Het brede gamma van de tak23-vezekeringen is hier een oplossing voor. Het feit dat er een continuïteit bestaat in de makelaarskantoren met vertrouwde gezichten én de lokale verankering zonder sluiting van kantoren, zoals wel het geval is bij de grootbanken, hebben wellicht ook bijgedragen tot dit mooi resultaat”.

43% van de consumenten geeft aan de verzekeringsmakelaars de hoogste tevredenheidsscore (5 op 5). Bij banken is dit 26% en via een directe verzekeraar 30%. Dat blijkt uit een studie in opdracht van het media-agentschap Wavemaker bij 700 Belgen tussen 24 en 65 jaar in oktober 2021. Het vertrouwen in de makelaar, de expertise en de bereikbaarheid zijn de top 3 bij de argumenten waarom de consument voor een makelaar kiest.

Dezelfde studie zegt trouwens dat 26,5% van de ondervraagden de verzekeringsmakelaar spontaan benoemt als de vraag gesteld wordt: als je een vraag hebt over verzekeringen of je wenst een verzekeringscontract te onderschrijven, aan wie denk je dan? Voor een verzekeringsmaatschappij is dit 13%, voor een bank 6,8% en voor Internet 2,8%.

Bron:  Persbericht Brocom.