Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Europ Assistance: Belgen zijn beter verzekerd dan andere Europeanen

Nieuws - 15/06/2022
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


De resultaten van de Europese Vakantiebarometer van Europ Assistance 2022 zijn bekend. Net als in voorgaande jaren is het voornaamste doel van deze 21e editie om onder de Europeanen te onderzoeken wat hun reisplannen zijn, hun motivatie, vakantiebestemmingen, budget en favoriete soort vakantieverblijf. Dit jaar is een vergelijking gemaakt tussen de huidige tendensen, die van 2021 en - op bepaalde punten - die van de periode vóór de coronacrisis. Europ Assistance heeft daarnaast ook de impact gemeten van de belangrijkste factoren die momenteel zorgen baren, zoals de inflatie, de oorlog in Oekraïne en de COVID-19-pandemie.
 
Deze enquête is telefonisch uitgevoerd door Ipsos tussen 26 april en 16 mei 2022 via een steekproef onder 11.002 Europeanen (Fransen, Duitsers, Engelsen, Italianen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Belgen, Zwitsers, Polen, Tsjechen en Portugezen) en 4.000 niet-Europeanen (Amerikanen, Canadezen, Australiërs en Thai). Het onderzoek werd online uitgevoerd volgens de quotamethode (geslacht, leeftijd, beroep van het gezinshoofd, na onderverdeling per regio en grootte van de agglomeratie).
 
Uit de studie blijkt dat de 3 voornaamste bekommernissen van de Belgen gezondheidsproblemen op vakantie, problemen betreffende het huis en ongelukken tijdens het traject zijn. 
 
De Belgen zijn beter verzekerd dan het Europees gemiddelde: 
  • voor medische bijstand tijdens de reis is dit 73% (58% op Europees niveau);
  • voor problemen aan de woning 73% (59% in Europa);
  • voor autopech 70% (60% is Europa);
  • voor bijstand bij een auto-ongeval 64% (55 % in Europa);
  • voor bagage 54%(53% in Europa). 
50% van de Belgen is gedekt door een annulatieverzekering.
 
Andere tendensen: 
  • Vakantieplannen: 71% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen gaan, hetzij een stijging van 18 punten vergeleken met 2021. Dit is het hoogste percentage van de afgelopen jaren. 
  • Duur van de reis: Korte vakanties (maximum 1 week) vertonen een lichte daling en blijven populair bij 39% van de Belgen (-1 pt vs. 2019), vakanties van 2 weken laten een teruggang van 3 punten zien (34%) en vakanties van 3 weken of meer stijgen met 4 ptn (27%). 
  • Frequentie van reizen: van de 71% van de Belgen die deze zomer aangeeft op vakantie te gaan, verklaart 38% één keer te zullen reizen (+2 ptn) en 33% meerdere keren (+16 ptn). 
  • Bezorgdheden van deze zomervakantie: de nog altijd bestaande risico's van de coronapandemie, de situatie in Oekraïne en vooral de impact van de prijsstijgingen leiden tot grote bezorgdheid bij de vakantiegangers, zozeer dat hun vakantiewensen erdoor worden beïnvloed. De inflatie ondermijnt het reisenthousiasme van 62% van de Belgen, voor de pandemie is dat 48% en voor de situatie in Oekraïne 43%. De verdere evolutie van deze drie factoren zal de komende maanden een grote invloed blijven hebben. 
  • Vakantiebestemmingen: Frankrijk blijft de belangrijkste nabije buitenlandse bestemming van onze landgenoten (30%, -8 ptn). Net als in 2021 neemt België de tweede plaats in (27%, -5 ptn). Spanje blijft op de derde plaats van het klassement staan (22%, +3 ptn). Italië (11%, +1 pt) en Nederland (9%, -1 pt) vervolledigen de top 5. 
  • Het gemiddelde vakantiebudget van de Belgen voor deze zomer (d.w.z. het gemiddelde van alle types gezinssamenstellingen) stijgt met 15% en bedraagt € 2.289 (vs. € 1.983 in 2021). Het budget van Nederlandstaligen bedraagt € 2.277 en dat van Franstaligen € 2.301. Opvallend is dat het aantal lage vakantiebudgetten (< € 1.000) dit jaar kleiner is (22%, -3 ptn), terwijl de hoogste budgetten (> € 2.500) fors stijgen (29%, +8 ptn). 
  • Type logement: het verblijf in een hotel wordt weer even populair als vóór de crisis (47%, +12 ptn). Dit gaat ten koste van appartementen of vakantiewoningen (29%, -10 ptn), terwijl 18% van de vakantiegangers ervoor kiest om bij vrienden, familie of in een tweede verblijf te logeren.
  • Ecologische voetafdruk: voor 13% (+1 pt) van de Belgen speelt de ecologische voetafdruk een cruciale rol bij de keuze van hun bestemming (ze beschouwen het als een essentiële levenswijze) en voor 52% (+2 ptn) speelt het een belangrijke rol. Steeds meer Belgen gedragen zich milieuvriendelijker. 
  • Het type vakantiebestemming: vakanties aan zee blijven het populairst (55%, =), maar dit jaar hebben vooral de citytrips de wind in de zeilen (26%, +6 ptn). 
  • Vervoersmiddel om de vakantiebestemming te bereiken: de persoonlijke auto blijft het populairste vervoersmiddel, maar verliest wel terrein (48%, -14 ptn). Vliegen wordt populairder, hoewel het (nog) niet het niveau van vóór de crisis heeft bereikt (37%, +7 ptn).
  • Typische vakantie: tijdens hun vakantie zoeken de Belgen vooral ontspanning (37%, +7 ptn), omringd door hun familieleden (36%, -12 ptn) en willen ze genieten van hun vakantieverblijf (22%, -9 ptn). 
  • De keuzecriteria van de bestemmingen: het budget (43%, -1 pt) en het klimaat/de weersverwachting (41%, -2 ptn) zijn de belangrijkste criteria voor de keuze van de vakantiebestemming. De kwaliteit van de toeristische infrastructuur (40%, +9 ptn) verdringt dit jaar het risico op besmetting met COVID-19. Dit laatste keuzecriterium daalt naar de 9e plaats (26%, -14 ptn). De oorlog in Oekraïne heeft bij 24% van de Belgen een invloed op hun bestemmingskeuze.
  • 82% van de Belgen (actieve bevolking) is niet van plan om tijdens de vakantie door te werken (-9 ptn). Meer mensen kiezen dus voor een “workation” op hun vakantiebestemming (18%). Dit gedrag is waarschijnlijk te wijten aan gewoonten die tijdens de lockdowns zijn ontwikkeld. Degenen die zwichten voor de “workation”, doen dit vanuit hun vakantiewoning (29%, -4 ptn), vanuit de woning van een familielid of vriend (27%, -5 ptn) of vanuit een hotel (21%, +9 ptn). 

Bron:  Europ Assistance