Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Europ Assistance presenteert haar derde Belgische mobiliteitsbarometer

Nieuws - 22/03/2024
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Sinds de lancering van de eerste “Mobiliteitsbarometer” in maart 2022 wil Europ Assistance België peilen naar de perceptie van de Belgen over duurzame mobiliteit en hun steun voor de overstap naar alternatieve transportmiddelen. Elk jaar verandert de houding van de bevolking in functie van de economische gebeurtenissen, de technologische vooruitgang en de initiatieven van de overheid. In welke mate hebben de Belgen hun percepties en voornemens veranderd sinds de laatste barometer?

Waarom organiseert Europ Assistance een enquête over mobiliteit?

“Naast de verschillende spelers die betrokken zijn bij mobiliteit, zoals overheden, fabrikanten, verzekeraars en anderen, heeft Europ Assistance ook een rol te spelen. De bijstandsverlener - die dit jaar zijn 60e verjaardag viert - wil anticiperen op de verwachtingen en behoeften van zijn klanten en hen helpen bij een succesvolle overgang naar een zachtere vorm van mobiliteit.”

De Enquête uitgevoerd tussen 13 en 22 december 2023 door Incidence bij 1004 mensen die in België wonen. De enquêtes werden online uitgevoerd aan de hand van een semi-gesloten, gestructureerde vragenlijst. Nationale steekproeven representatief voor de nationale bevolking van 18 tot 80 jaar, samengesteld volgens de quotamethode (geslacht, leeftijd, taal (Frans en Nederlands), gezinssamenstelling, woonplaats). De foutenmarge is maximaal 3,1%.

Deze barometer houdt ook rekening met een aantal resultaten van het onderzoek “Mobility Barometer 2024 among Europeans”, dat Ipsos in opdracht van de Europ Assistance Group tussen 14 december 2023 en 18 januari 2024 uitvoerde bij 8000 mensen, waaronder 1000 in België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Italië, Spanje en Portugal.

De resultaten in een notendop
  • Slechts een kwart van de Belgen denkt dat de omschakeling naar 100 % elektrische mobiliteit zal plaatsvinden tussen 2035 en 2024. Voor anderen zal de overgang slechts (veel) later plaatsvinden, of zelfs nooit.
  • Voor 71 % van de Belgen lijkt een leven zonder een auto voor dagelijkse verplaatsingen een onrealistische oplossing.
  • 48 % van de Belgen zegt dat hun volgende voertuig elektrisch zal zijn. Voor 22 % zal dat “zeker niet” het geval zijn. De energiecrisis heeft minder invloed op deze beslissing in vergelijking met vorig jaar.
  • Net als in voorgaande jaren zijn aankoopprijzen en de wegeninfrastructuur hindernissen om een elektrische wagen te kopen. De schaarste aan laadpunten is een minder groot probleem geworden.
  • Meer dan de helft van de Belgen is bereid om evenveel uit te geven voor een elektrisch voertuig als voor een voertuig met verbrandingsmotor, namelijk gemiddeld € 32.500. Het idee om in 2024 een premie te krijgen voor de aankoop van een elektrisch voertuig kan de meerderheid van de Belgen echter niet overtuigen.
  • 44% van de Belgen verwacht de komende jaren een verslechtering van de mobiliteit in de stadscentra, ook al is 52 % van mening dat de zachte mobiliteit in de steden verbeterd is dankzij de inrichting van openbare wegen.
  • Er heerst nog steeds een sterk gevoel dat bepaalde zachte mobiliteitsmiddelen, zoals (elektrische) steps, segways of speed pedelecs, gevaarlijk zijn.
Conclusie

Over het algemeen zijn de Belgen klaar om de overstap te maken naar meer duurzame en ecologische mobiliteit. Dit is vooral het geval voor jongeren en mensen die in stedelijke gebieden wonen. Voor de oudere generatie en voor mensen die in afgelegen gebieden wonen, is de overgang echter ingewikkelder. De veiligheid van gebruikers van zachte mobiliteit in steden moet een aandachtspunt blijven. Het gaat hierbij vooral om de inrichting van het wegennet en de bewustmaking en naleving van de verkeersregels bij de verschillende gebruikers.

“Een betere ondersteuning van de bevolking door de (publieke en politieke) overheden, fabrikanten en verzekeraars/verzekeringsmaatschappijen op het vlak van financiering, infrastructuur, logistieke ondersteuning, enz. zou het ook mogelijk maken om de meest sceptische of terughoudende gebruikers te overtuigen en een groter enthousiasme bij het publiek te creëren voor alternatieve vervoerswijzen”, concludeert de enquête van Europ Assistance België.

Lees het volledige rapport via deze link EUROP ASSISTANCE PRESENTEERT HAAR DERDE BELGISCHE MOBILITEITSBAROMETER (prezly.com)
Bron:  Europ Assistance