Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



Belgische fietsmarkt in 2023: pauzeknop, maar niet voor de e-bike

Nieuws - 10/04/2024
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Na topjaar 2022 heeft de Belgische fietsmarkt in 2023 tijdelijk de pauzeknop ingeduwd: omwille van de grote voorraden werden er vorig jaar 569.605 nieuwe fietsen geleverd, een daling met 126.266 eenheden. Deze tijdelijke pauze belet niet dat de markt de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral de e-bike blijft groeien en nam voor het eerst 51 % voor zijn rekening. Die e-bikes werden vooral gekocht bij de fietshandelaars, die hun marktaandeel verder zien toenemen.
Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51 % de meerderheid van de markt voor zich.
Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei.
Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.
De Belg blijft een sportieve fietser
Met 27 % van het totale aantal (28,5 % in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2 % daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27 %) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.
Sportief met een motortje
Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.
De fietswinkel doet het goed
Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal.
Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70 % van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest.
De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snelveranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1 % van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9 % goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.

Bron:  Traxio