Een vraag? Een suggestie?

Interesse?

Wenst u toegang tot de praktijkinformatie, het nieuws, nieuwsbrieven en tijdschriften, rechtspraak en wetgeving van Assuropolis? Of wilt u de adressendatabank van de verzekeringssector kunnen doorzoeken? 
Kies de module(s) of het pakket op maat van uw kantoor en bestel vandaag nog.



2 op de 3 bestuurders passen hun gedrag aan na het krijgen van een snelheidsboete

Nieuws - 19/04/2024
-
Auteur(s) 
Luc Sanders


Vandaag organiseren de federale en lokale politie voor de 20ste keer een ‘flitsmarathon’. Vias heeft voor die gelegenheid een nieuwe enquête uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 30 % van de Belgen vorig jaar een verkeersboete heeft gehad, waarvan de overgrote meerderheid (80 %) voor een snelheidsovertreding. 6 op de 10 bestuurders geeft aan dat die sanctie een impact heeft gehad op hun gedrag. Dat is natuurlijk het gewenste effect van een boete. De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om beter de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast ook in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan overdreven of onaangepaste snelheid.

Voor deze enquête heeft Vias een representatief staal van 2000 Belgen ouder dan 18 jaar (met een rijbewijs) bevraagd. De vragen gingen over de boetes die ze in 2023 hebben ontvangen en hun perceptie hier over.

7 op de 10 Belgen heeft vorig jaar geen boete ontvangen

Vorig jaar heeft 30 % van de Belgen een verkeersboete gekregen. De overgrote meerderheid van de bestuurders hebben dus geen enkele boete ontvangen!

33 % van de mannen en 26 % van de vrouwen ontvingen vorig jaar een boete.

Er zijn ook regionale verschillen. Een derde van de Vlamingen (32 %) en Brusselaars (33 %) hebben een boete gekregen. In Wallonië ligt dat percentage wat lager (25 %).

Op het moment van de overtreding verplaatste 96 % van de weggebruikers die een boete kregen zich met de auto en 4 % met de fiets.

1 op de 8 overtreders kreeg minstens 3 boetes

60 % van de overtreders kreeg maar één boete in de bus, 27 % ontving er 2 en 13 % kreeg 3 of meer boetes. Eerdere studies van Vias toonden al aan dat bestuurders die minstens 2 boetes krijgen 10 % vaker betrokken zijn in ongevallen dan de niet-recidivisten. Het verband is zelfs nog sterker: hoe meer verkeersovertredingen iemand begaan heeft, in hoe meer ongevallen hij betrokken is.

80 % boetes voor snelheidsovertredingen

80 % van de bevraagde personen hebben een boete gekregen voor een snelheidsovertreding.

De respondenten geven aan dat naast overdreven snelheid de meest voorkomende inbreuken die een boete opleveren foutief parkeren (18 %), het negeren van een verbodsbord (5 %), gsm-gebruik (3 %) en het niet-dragen van de veiligheidsgordel (2 %) zijn.

De snelheid wordt steeds meer gecontroleerd in het hele land, door middel van vaste flitspalen en trajectcamera's, die overal in het land en zeker ook op o.a. de Waalse snelwegen de laatste jaren in aantal zijn toegenomen. Hierdoor is het risico om betrapt te worden aanzienlijk toegenomen.

2 op de 3 Belgen passen hun gedrag aan

Een boete is maar doeltreffend als ze leidt tot een gedragsverandering bij de bestuurder die de overtreding beging. Na een bekeuring voor overdreven snelheid zegt 2 op 3 Belgen (66 %) zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden.

Natuurlijk speelt ook het financiële aspect een rol om mensen aan te moedigen hun gedrag te veranderen. Zo betaalde 1 op 3 mensen (34 %) een boete tussen 101 euro en 300 euro. Bijna 7 % moest vorig jaar in totaal meer dan € 300 betalen aan verkeersboetes.

Vias voorstander van lagere technische tolerantiemarges

In ons land is er nog altijd een technische tolerantiemarge van 6 km/u voor snelheden tot 100 km/u en 6% voor snelheden boven de 100 km/u. Deze technische marge werd meer dan 20 jaar zo ingevoerd om te vermijden dat mensen onterecht een boete zouden krijgen. Intussen is de technologie ontzettend verbeterd.

Uit nieuwe berekeningen van Vias blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen.

Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen.

In Nederland gebruikt de politie dezelfde toestellen om te flitsen als in ons land en daar is de technische tolerantiemarge 3 km/u (tot snelheden van 100 km/u) of 3 % boven de 100 km/u. Vias is voorstander dat die zelfde tolerantiemarges ook hier worden ingevoerd.

Conclusie

In België is één dodelijk ongeval op 3 te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Daarom is het belangrijk om regelmatig bewustmakings- en handhavingscampagnes te organiseren. Bij een van de vorige flitsmarathons stelde Vias een snelheidsdaling vast van gemiddeld 3 tot 7 % op de Belgische wegen op de dag van de marathon en een daling (tot 25 %) van het aantal voertuigen in overtreding. Kortom, de aankondiging van snelheidscontroles en de daadwerkelijke controles hebben een aanzienlijke impact op de snelheden op onze wegen. Laten we hopen dat het deze keer ook zo zal zijn en dat geen enkele bestuurder zal worden betrapt op overdreven snelheid.


Bron:  VIAS Institute